Poradna

Vítejte v naší dojezdové poradně.

Na následujících řádcích se dozvíte jak správně vybrat dojezdové kolo, proč jsou dojezdová kola lepší než lepicí sady, jak vybrat hever, ale i spoustu dalších užitečných informací. Přejeme příjemnou zábavu a spoustu nových zajímavých informací.

Dojezdové kolo - ekonomičtější náhrada rezervy i lepicích sad

Dávno už je pryč doba, kdy byly rezervní pneumatiky povinnou součástí výbavy každého automobilu. Snaha snížit celkovou hmotnost vozu a tím i náklady na jeho provoz dohnala automobilky k alternativnímu řešení - opravným lepicím sadám. Ty však nejsou spásným řešením v každé situaci. Budete-li mít v případě defektu v autě rezervní nebo dojezdové kolo, zůstanete mobilní a ušetříte za odtah do servisu.

 defekt

Proč je dojezdové kolo lepší než lepicí sada

Dle české legislativy je provozovatel motorového vozidla povinen mít ve voze rezervní/dojezdové kolo nebo opravnou lepicí sadu. Jak jsme naznačili v úvodu, lepicí sada není vhodná pro každý typ poškození pneumatiky. Při větším defektu či bočním průrazu je vám v podstatě k ničemu a budete odkázáni na odtahovou službu či asistenční službu (to se může zejména v zahraničí velice prodražit). I když se vám podaří menší díru zalepit, stejně se nevyhnete koupi nové pneumatiky. Navíc musíte počítat s omezeným dojezdem a sníženou rychlostí jízdy.

Vhodnější variantou je proto koupě rezervního nebo dojezdového kola. Na první pohled se může zdát, že se jedná o totéž, ale není tomu tak. Rezerva je plnohodnotná náhrada za poškozenou pneumatiku. Má stejné rozměry jako běžné obutí vašeho vozu a můžete s ní jezdit bez omezení. Zabírá však mnoho místa a je těžká.

Dojezdové kolo je alternativní řešení ke klasickému rezervnímu kolu, avšak mnohem menší, užší a lehčí. Šetří tak místo v úložném prostoru a díky nižší hmotnosti i spotřebu paliva, a to dlouhodobě. Dojezdová kola slouží k bezpečnému dojetí do nejbližšího pneuservisu. Menší rozměry ocení zejména řidiči, kteří mají v kufru LPG nádrž, a jsou rádi za každý centimetr úložného prostoru navíc. Díky dojezdovému kolu jste ihned mobilní, nemusíte čekat desítky minut na příjezd asistenční služby.

 winter-tires-4664205_640

 

Výhody dojezdového kola

  • díky nižší hmotnosti snižuje spotřebu paliva

  • šetří místo v kufru či úložném prostoru pro rezervu

  • lze ho použít při všech druzích defektu pneumatik

  • rychlý návrat do provozu

 

Nevýhody dojezdového kola 

  • maximální rychlost pouze 80 km/h

  • omezené použití (různá velikost dojezdového kola oproti zbylým pneumatikám může během delšího užívání poškodit diferenciál)

  

Abyste vždy dojeli tam, kam máte namířeno

Neriskujte, že zůstanete daleko od domova nepojízdní a odkázaní na pomoc druhých. Klidně mějte ve svém voze opravnou lepicí sadu/pěnu, ale nespoléhejte jen na ni. Díky dojezdovému kolu se za chvilku můžete vrátit zpět na silnici a vydat se vstříc svému cíli. S malou zastávkou v pneuservisu.

 

car-accident-5397633_1280

Jak vybrat hever

Hever neboli zvedák na auto je součástí povinné výbavy každého automobilu a při výměně pneumatik je naším nenahraditelným pomocníkem. Jak ale vybrat ten správný zvedák pro vaše potřeby? Poradíme vám, na jaké parametry se při výběru zaměřit a doporučíme námi ověřené kvalitní zvedáky na auto.

Není hever jako hever

Hever (z německého Heber - zdvihač) je zařízení, které slouží ke zvedání břemen do výšky několika centimetrů až metrů. Ač si ho většinou představíme ve spojení s automobily, má hever využití mnohem širší. Často se používá při zvedání strojů, např. zahradních sekaček a traktorů při opravách a čištění sekacího mechanismu. Velmi dobře poslouží i při zvedání těžkých břemen ve stavebnictví – betonové sloupky plotů, velkých okrasné kameny, dřevěné trámy apod. 

 

Dle výšky zdvihu můžeme hevery rozdělit na nízkozdvižné (především pro domácí potřeby) a vysokozdvižné. Nejpřesnější způsob rozlišování mezi hevery je jejich rozdělení podle mechanismu, který je ke zvedání břemene využit. S ním souvisí i další kritérium dělení, a tím je typ nosné konstrukce. Nejznámějším typem heverů je asi klasický nůžkový.



Podle zvedacího mechanismu rozlišujeme hevery

  • mechanické (hřebenový, nůžkový, šroubový)

  • hydraulické

  • pneumatické

Mechanické hevery zvedají břemeno pomocí ručního zvedacího mechanismu (klička, či páka). Jejich obsluha je sice náročnější, výhodu ovšem mají ve své skladnosti a nízké ceně. Tyto hevery doporučujeme pro domácí použití - zvedání lehčích břemen do nižších výšek a přezouvání pneumatik. Nůžkové hevery jsou potom povinnou výbavou každého osobního automobilu.

 

Hydraulické hevery patří mezi nejoblíbenější typ zvedacího zařízení a pomalu vytlačují klasické nůžkové hevery. Jak již název napovídá, pracují na základě hydraulického mechanismu, který vytlačuje kapalinu (automaticky, nebo ručně) pomocí pumpovací násady. Tento proces je mnohem méně namáhavý a podstatně rychlejší než u nůžkového mechanismu. Spouštění břemene se provádí jednoduše povolením ventilu. Pro lepší mobilitu jsou tyto hevery často opatřeny podvozky s kolečky. Nevýhodou hydraulických heverů mohou být větší rozměry, vyšší hmotnost i cena. Hydraulické zvedáky na auto proto většinou najdete v domácích dílnách a garážích jako trvalé vybavení. 

Pneumatické hevery jsou nejméně používaným typem zvedáků. Nejčastěji se s nimi můžeme setkat v hasičské výbavě. Pneumatické zvedáky pracují na principu tlaku vzduchu, proto se jim někdy říká také vzduchové. Součástí tohoto zvedacího mechanismu bývá buď kompresor, nebo pumpa. Cena těchto heverů je samozřejmě vyšší než u předchozích typů, stejně tak velikost i hmotnost. I tady s hmotností pomůže podvozek s kolečky. 

 

Podle nosné konstrukce

  • nůžkové

  • hřebenové

  • pákové

  • sloupové

 

Nůžkové hevery představují klasiku, na kterou jsme všichni zvyklí z povinné výbavy našich osobních vozidel. Oblíbené jsou především díky vynikající skladnosti a nízké pořizovací ceně. Existují však i dražší, profesionální nůžkové zvedáky, které se zapouští do podlahy. Ty se využívají v autodílnách a servisech. Jejich součástí mohou být i nájezdy. Konstrukci nůžkových zvedáků na auto tvoří dvě rozevírající se ramena, která se pohybují díky ocelovému šroubu se závitem, který je umístěn mezi nimi. Šroub se do pohybu uvádí manuálně, zpravidla točením klikou. 

 

Hřebenové hevery patří rovněž mezi manuální zvedáky. Jejich mechanismus ale sestává z kolmé ozubené osy. Pomocí kliky nebo páky se břemeno postupně posouvá po jednotlivých zubech vzhůru. Nesmí chybět brzdový systém, který umožňuje zajistit břemeno v požadované výšce. Jedná se o dražší, méně využívané hevery.

 

Dalším typem ručních zvedacích zařízení jsou pákové hevery, které fungují na principu dlouhé páky a nejčastěji je najdeme v oblasti lesního hospodářství. 

 

Posledním typem jsou sloupové hevery, které jsou téměř výhradně určené pro profesionální využití. Jedná se o robustní zařízení, která můžeme dále dělit podle počtu sloupků (jedno, dvou, čtyřsloupové hevery). V autoservisech nejčastěji narazíte na elektrohydraulické dvousloupové zvedáky s přejezdem. Zde musíte počítat s vysokou pořizovací cenou, ale pokud nejste automechanik-profesionál, tento typ zvedáku si pravděpodobně kupovat nebudete. 

 

Nejdůležitější kritéria výběru

  1. nosnost

  2. výška zdvihu

  3. hmotnost

  4. četnost a způsob využití

Správný hever pro bezpečné a pohodlné opravy

Jednoduché hevery se šroubovými převody z povinné výbavy jsou bohužel často vhodné maximálně na nouzovou výměnu píchnutého kola. Pracují pomalu, jejich obsluha je nepohodlná a o stoprocentně bezpečné stabilitě zvednutého vozu také nemůže být řeč. Jsou zde ale další faktory, na které byste si měli dát pozor.

 

  1. Pamatujte na bezpečnost při práci - nízkozdvižné zvedáky mají často problém s udržováním tlaku ve válci a může se zdát, že zvednuté auto začne po určité době klesat dolů. Pokud plánujete delší opravu, zajistěte vůz proti jeho sklouznutí a spadnutí na zem nebo osobu pracující pod autem - podložte jej kozlíky nebo demontovaným kolem. 

  2. Dejte si pozor na umístění zvedáku. Odstranění promáčknutých prahů a potrhaného laku vás může přijít dráž promáčknutý blatník.

Objednáte-li si na našem e-shopu dojezdové kolo, vybereme vám dle jeho specifikace nejvhodnější zvedák na auto. Máte-li zájem pouze o zvedák, napište nám typ auta, které se chystáte přezouvat a my vám nabídneme nejvhodnější zvedák na auto.

Stránka 1 z 1 - 2 položek celkem

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.