Jak vybrat hever

Hever neboli zvedák na auto je součástí povinné výbavy každého automobilu a při výměně pneumatik je naším nenahraditelným pomocníkem. Jak ale vybrat ten správný zvedák pro vaše potřeby? Poradíme vám, na jaké parametry se při výběru zaměřit a doporučíme námi ověřené kvalitní zvedáky na auto.

Není hever jako hever

Hever (z německého Heber - zdvihač) je zařízení, které slouží ke zvedání břemen do výšky několika centimetrů až metrů. Ač si ho většinou představíme ve spojení s automobily, má hever využití mnohem širší. Často se používá při zvedání strojů, např. zahradních sekaček a traktorů při opravách a čištění sekacího mechanismu. Velmi dobře poslouží i při zvedání těžkých břemen ve stavebnictví – betonové sloupky plotů, velkých okrasné kameny, dřevěné trámy apod. 

 

Dle výšky zdvihu můžeme hevery rozdělit na nízkozdvižné (především pro domácí potřeby) a vysokozdvižné. Nejpřesnější způsob rozlišování mezi hevery je jejich rozdělení podle mechanismu, který je ke zvedání břemene využit. S ním souvisí i další kritérium dělení, a tím je typ nosné konstrukce. Nejznámějším typem heverů je asi klasický nůžkový.



Podle zvedacího mechanismu rozlišujeme hevery

  • mechanické (hřebenový, nůžkový, šroubový)

  • hydraulické

  • pneumatické

Mechanické hevery zvedají břemeno pomocí ručního zvedacího mechanismu (klička, či páka). Jejich obsluha je sice náročnější, výhodu ovšem mají ve své skladnosti a nízké ceně. Tyto hevery doporučujeme pro domácí použití - zvedání lehčích břemen do nižších výšek a přezouvání pneumatik. Nůžkové hevery jsou potom povinnou výbavou každého osobního automobilu.

 

Hydraulické hevery patří mezi nejoblíbenější typ zvedacího zařízení a pomalu vytlačují klasické nůžkové hevery. Jak již název napovídá, pracují na základě hydraulického mechanismu, který vytlačuje kapalinu (automaticky, nebo ručně) pomocí pumpovací násady. Tento proces je mnohem méně namáhavý a podstatně rychlejší než u nůžkového mechanismu. Spouštění břemene se provádí jednoduše povolením ventilu. Pro lepší mobilitu jsou tyto hevery často opatřeny podvozky s kolečky. Nevýhodou hydraulických heverů mohou být větší rozměry, vyšší hmotnost i cena. Hydraulické zvedáky na auto proto většinou najdete v domácích dílnách a garážích jako trvalé vybavení. 

Pneumatické hevery jsou nejméně používaným typem zvedáků. Nejčastěji se s nimi můžeme setkat v hasičské výbavě. Pneumatické zvedáky pracují na principu tlaku vzduchu, proto se jim někdy říká také vzduchové. Součástí tohoto zvedacího mechanismu bývá buď kompresor, nebo pumpa. Cena těchto heverů je samozřejmě vyšší než u předchozích typů, stejně tak velikost i hmotnost. I tady s hmotností pomůže podvozek s kolečky. 

 

Podle nosné konstrukce

  • nůžkové

  • hřebenové

  • pákové

  • sloupové

 

Nůžkové hevery představují klasiku, na kterou jsme všichni zvyklí z povinné výbavy našich osobních vozidel. Oblíbené jsou především díky vynikající skladnosti a nízké pořizovací ceně. Existují však i dražší, profesionální nůžkové zvedáky, které se zapouští do podlahy. Ty se využívají v autodílnách a servisech. Jejich součástí mohou být i nájezdy. Konstrukci nůžkových zvedáků na auto tvoří dvě rozevírající se ramena, která se pohybují díky ocelovému šroubu se závitem, který je umístěn mezi nimi. Šroub se do pohybu uvádí manuálně, zpravidla točením klikou. 

 

Hřebenové hevery patří rovněž mezi manuální zvedáky. Jejich mechanismus ale sestává z kolmé ozubené osy. Pomocí kliky nebo páky se břemeno postupně posouvá po jednotlivých zubech vzhůru. Nesmí chybět brzdový systém, který umožňuje zajistit břemeno v požadované výšce. Jedná se o dražší, méně využívané hevery.

 

Dalším typem ručních zvedacích zařízení jsou pákové hevery, které fungují na principu dlouhé páky a nejčastěji je najdeme v oblasti lesního hospodářství. 

 

Posledním typem jsou sloupové hevery, které jsou téměř výhradně určené pro profesionální využití. Jedná se o robustní zařízení, která můžeme dále dělit podle počtu sloupků (jedno, dvou, čtyřsloupové hevery). V autoservisech nejčastěji narazíte na elektrohydraulické dvousloupové zvedáky s přejezdem. Zde musíte počítat s vysokou pořizovací cenou, ale pokud nejste automechanik-profesionál, tento typ zvedáku si pravděpodobně kupovat nebudete. 

 

Nejdůležitější kritéria výběru

  1. nosnost

  2. výška zdvihu

  3. hmotnost

  4. četnost a způsob využití

Správný hever pro bezpečné a pohodlné opravy

Jednoduché hevery se šroubovými převody z povinné výbavy jsou bohužel často vhodné maximálně na nouzovou výměnu píchnutého kola. Pracují pomalu, jejich obsluha je nepohodlná a o stoprocentně bezpečné stabilitě zvednutého vozu také nemůže být řeč. Jsou zde ale další faktory, na které byste si měli dát pozor.

 

  1. Pamatujte na bezpečnost při práci - nízkozdvižné zvedáky mají často problém s udržováním tlaku ve válci a může se zdát, že zvednuté auto začne po určité době klesat dolů. Pokud plánujete delší opravu, zajistěte vůz proti jeho sklouznutí a spadnutí na zem nebo osobu pracující pod autem - podložte jej kozlíky nebo demontovaným kolem. 

  2. Dejte si pozor na umístění zvedáku. Odstranění promáčknutých prahů a potrhaného laku vás může přijít dráž promáčknutý blatník.

Objednáte-li si na našem e-shopu dojezdové kolo, vybereme vám dle jeho specifikace nejvhodnější zvedák na auto. Máte-li zájem pouze o zvedák, napište nám typ auta, které se chystáte přezouvat a my vám nabídneme nejvhodnější zvedák na auto.

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.